Saturday, February 2, 2019

Power trim för eco-driving...

...beskrivs i denna video på ett ganska lättförståeligt sätt. Youtube har allt! Enligt videon ger trimmet en bränslebesparing på upp till 16% i marschfart vilket ju inte är så dumt.  



En simulator för att känna på hur för trimplansautomatiken ACS funkar finns här.

Boat Monitor Light för Eco-Driving

I min "Boat Monitor" version 1 har jag planerat att presentera bränsleförbrukningen som "liter/timme" och "liter/sjömil", se tidigare inlägg. Oavsett vilket ska det bli spännande att se om jag lyckas trimma drevet till en sån bränslereducering i marschfart. Coroneten är ju en äldre båt så jag tvivlar, men vem vet?

Modulbygge med expansionsplan

För den elektrotekniskt intresserade så har jag nu grundplanerat min första light-version av "Boat Monitor" till att inkludera hårdvaru- och mjukvarumoduler som stödjer kurs, fart, position, vattentemperatur, lufttemperatur, bränsleförbrukning, tankvolym och batterispänning. Allt är modulärt uppbyggt och expanderbart för fler sensorer och utökat user-interface. Här är systemskissen.


Arduino-Uno räcker nog

Enklast möjliga dator, Arduino Uno, tror jag ska kunna lösa uppgiften med lite effektiv programkod även om minnesutrymmet är ganska begränsat. Räcker det inte får det bli en Arduino Mega. På sikt om projektet utvecklas enligt förhoppningarna blir det kraftfullare plattformar, troligen Raspberry Pi.


2 comments:

  1. Det ser ju intressant ut och skall bli intressant att följa.
    Garmins plottrar kan kompletteras med all möjlig motordata vilket du säkert känner till. Då finns rubbet i ett instrument att läsa. kompakt och snyggt om man bygger in det i styrpulpeten. Jag har valt en annan lösning och det är en varvräknare, ett kombiinstrument Volvo Penta och en tankmätare. Trots så få instrument blev det svårt att få plats ratt och gasreglage fodrar sitt utrymme.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för kommentaren. Min lösning är absolut inte snyggast eller bäst. En modern plotter dit man ansluter olika sensorer via NMEA, SeaTalk e.d. är det elegantaste, absolut. Och har man en modern motor med dator i sig (ECU) finns det ingen anledning att göra på nåt annat sätt. Jag ser väl mer en utmaning i att göra detta själv och se hur man kan skräddarsy en enkel och billig instrumentering till en äldre båt och motor. Tanken är att denna hemmabyggda "skeppsdator" ska prata med med både avancerade sensorer och displayer via NMEA 2000 vad det lider. En sak i taget dock. Vad har du för GPS/Plotter?

      Delete