Thursday, February 14, 2019

Nya prototypplattan...

...uppe och snurrar!

En liten simulering kommer här:




Mycket pill och hack

Efter en hel del skruvande, pillande, kabelskalande, kopplande, testande och kodande fick jag liv i den nya mer strukturerade labbplattan. Känns kul! Dator, strömförsörjning och display är i drift och nu ska jag ta mig an knapparna för att välja in sensorer. På plattan använder jag små s.k. DIP-switchar (röda fyrkanterna nere till vänster). 




GPS och temperatursensorer. Sen bubbel!


Nästa större grej efter knapparna blir att få igång GPS-modulen (blåa större kvadraten till vänster). Den fick jag staga upp mekaniskt med en utliggare. När jag sett longitud och latitud i displayen blir det dags för temperatursensorerna. Dom ansluts på kopplingsdäcket uppe till vänster och änsålänge syns bara två stycken. Dom kommunicerar med Arduinon via en seriell specialbuss som är rätt pillig att koda. Så det tar nog lite tid innan den är på plats. Då ska jag dricka bubbel.

No comments:

Post a Comment