Monday, February 25, 2019

Tunga båtar kan inte drivas med el...

...kanske många tycker. 

Hårdare EU-regler

Då kanske man ska kolla in det holländska bolaget PortLiner och deras lansering av eldrivna fraktbåtar. Hårdare EU-regler för sjöfart när det gäller både koldioxid och partiklar träder i kraft under 2019-2020 och detta driver på utvecklingen. PortLiners elpråmar kommer användas för inlandstransporter via kanaler och där handlar det om mycket gods. 



Fyra varianter. Och så helelektriskt.

Inom sjöfarten pratar man ofta om fyra huvudalternativ när det gäller grönare transporter. LNG (Flytande naturgas), diesel-elektriskt, bränsleoptimering med end-of-pipe-treatment samt Euro VI-motorer. PortLiners lösning är helelektrisk utan utsläpp från båten, en Tesla-pråm med andra ord.

Höjdanpassning till broar

110 meter lång och 11,45 meter bred. 280 20-fotscontainrar. Kolla promotion-videon för att se den häftiga lösningen med höj- och sänkbar kommandobrygga för att kunna parera för låga broar på de holländska kanalerna. Med ballasttankar kan hela pråmen också sänkas för samma ändamål. Fin teknik!

Helhet med laddinfrastruktur

Självklart presenteras i videon också terminalhanteringen av containrar med helelektriska lastbilar. Infrastrukturen för laddning av både flytande och körande lastkapacitet ingår i totallösningen från PortLiner och en snyggt boxad containerlösning för batterikapacitet (Här pratar vi inte kWh utan MWh) eller vätgas-bränslecell syns också i videon.


Sånt här ger framtidsoptimism. Och så blir min framtida E-Coronet genast lite mindre osannolik! :-)

No comments:

Post a Comment