Wednesday, February 27, 2019

Kom igen Volvo Penta...

...och låt er häftiga teknik sippra ner på fritidsbåtarna.






Bra affärer och IPS för de rika

När man surfar runt och kollar Volvo Pentas teknikutveckling, planer, affärer m.m. så är det lätt att imponeras. Affärerna går bra med drygt 2 miljarder i vinst 2018 och motorförsäljning som växt kraftigt. Pengamässigt är det dock änsålänge mest lyxjakter, kommersiella båtar, industri, maskiner, kraftgenerering m.m. som driver på även om fritidsbåtssektorn också växer. IPS (Integrated Performance System) som syns i videon är änsålänge inget för privatpersoner med normala plånböcker. 

Hybrid-IPS snart och i framtiden till mig

Hybriddrift för 8-litersmotorer och större lanseras först 2021 men man kittlas ändå av tanken att all teknikutveckling så småningom kokas ner till "vanliga" båtar. Elektriska fönsterhissar tillhörde lyxsegmentet för bilar en gång i tiden och är nu standard sen länge. Privatbåtarnas Toyota Prius (hybrid) och Nissan Leaf (helelektrisk) kommer såklart med kostnadseffektiva IPS-liknande system (eller vad det kommer heta då) från både Volvo Penta och deras konkurrenter. Tills dess kan man ju njuta och fantisera med hjälp av såna här videos.

Joystick och självparkering

Idag är VP-IPS endast tillgänglig för dieslar men 2021 har man som sagt lovat hybridvarianter också för större fritidsbåtar, färjor, patrullbåtar m.m. Joystick på bryggan finns och även nyligen visade saker som självparkerande båtar eller "Easy Boating" kommer. Som är varumärket för detta bakåtlutande angöringssätt. Sensorer på brygga och båt, programvara och en s.k. EVS-enhet (Electronic Vessel Control) + GPS gör jobbet åt dig när ledig plats har hittats och skepparen har tryckt på self-docking-knappen med drinken i andra handen. Integreras säkert framöver också i VP-appen "Easy Connect". Med gilla- och incheckningsknapp till Facebook.

Inte bara coolt

Förutom coolheten i IPS-hybridsystemet så lovar Penta lägre ljudnivåer, minskade vibrationer, bättre verkningsgrad, lägre energiförbrukning m.m. Och så är den elektriska drivlinan nästan underhållsfri med extremt högt vridmoment från start. Du kommer också kunna köra ren eldrift runt 10 knop sisådär så det blir riktigt tyst och fint i områden som kräver det. IPS systemet är inte bara en joystick som styr propellerpoddar utan innefattar motroterande dragande propellrar, styrning, manövrering, avgashantering, antikavitation, skrovdesign och mycket mer. Installationsprocessen är förhållandevis enkel och väl på plats kommer båten kunna svänga åt alla håll. Med en joystick, app eller av sig själv!

Volvokunnande från fordon

Allting utvecklas och testas i Göteborgstrakten och man drar sjävklart nytta av allt elektrifieringskunnande som byggs upp inom Vovokoncernen när det gäller andra fordon, maskiner m.m. Först fordon, sen marinanpassning.

Tydlig väg mot elektrifiering

Volvo säger att det kommer finnas förbränningsmotorer (bensin och diesel) under överskådlig framtid men tydliga steg tas och åtaganden görs nu för att påbörja en lång förändringsprocess mot elektrifierade drivlinor. Miljö- och klimatfrågor pressar på och den som blir först, störst och bäst på tekniken har också potential för de största affärerna när framtidens samhälle ställer hårdare krav.

Coroneten då?

Min lilla "Boat Monitor" utvecklas stadigt i enmansbolaget där jag är både chef och operativ för vision-utveckling-test-installation-drift-affär etc...etc... Kul att få bestämma allt själv! :-)  Nu funkar GPS-en skarpt och integrerat i systemet och jag kan plocka ut longitud, latitud, kurs, fart, datum och tid för att baka ihop en bra användarupplevelse. Ska ut och testa i bilen snart.

Coronet-IPS?

Jag får såklart hitta ett annat namn men rent systemmässigt så kan man faktiskt bygga ut funktionerna på prototypplattan för att utveckla en IPS-elektronik (eller EVS-enhet + GPS) som Volvo Penta kallar det. Alla blocken finns med centraldator, användarinterface (in-ut), GPS och kommunikation, trådlösa interface, sensorinterface, aktuator-interface, strömförsörjning och lagringsmedia. Bara man biffar upp och använder ARM-RISC istället för Arduino, högupplöst pekskärm istället för knappar och enkel display etc... Rolig tanke. Det enda som saknas är ett utvecklingsteam på sisådär 20 personer och lika många miljoner spänn! Men, men... nåt ska det bli! Enkla grejer för enkla människor! :-)


No comments:

Post a Comment