Wednesday, February 13, 2019

Om ens egna ideer håller...

...ska man såklart alltid fråga sig.

Tror på enkelhet

Hela tiden. Det gäller självklart även min "Boat Monitor". Jag själv tror på konceptet eftersom ansatsen är att det ska vara är billigt, enkelt, flexibelt och utbyggbart. Kanske bara jag som tycker så? Ja kanske. Men jag blev glad när jag för en tid sen hittade företaget Yacht Devices som har kommit långt med sina marina produkter till viss del i samma riktning som min enkla plattform. Skillnaden är att dom är professionellt och kommersiellt etablerade och jag är glad hobbysnickare. Något jag tänkte förbli. Men jag köper säkert hem nån av deras smarta moduler för att testa mot mitt framöver.



Enkla displayer

Jag är ofta på deras hemsida och inspireras av deras produkter. Bara en sån sak som att dom använder sig av samma enkla tvåradiga display för att presentera båt- och motordata gjorde mig upprymd. Rätt tänkt alltså! Flera av deras produkter  är även recenserade och testade i Dagens Båtliv med mycket positiva omdömen.


Utmanar Raymarine, Garmin & Co

Det kanadensiska bolaget är grundat av elektronik- och
programmeringsintresserade seglare och är helt klart uppstickare och utmanare till de stora märkesdrakarna inom båtelektronik. Dom som hellre riktar sig till feta plånböcker. Elektroniska loggböcker, sensorer, WiFi-lösningar, NMEA-konverters, AIS och i princip allt som har med interaktion mellan olika navigationsenheter att göra finns i deras snygga, smarta produktportfölj. Det finns även en svensk pdf-katalog att ladda ner och svensk representant är Marinwebben 

No comments:

Post a Comment