Tuesday, February 12, 2019

Lite ordning i labbet...

...är nu på gång.

Modulariserat och expanderbart

Jag tänkte nu börja koppla upp de olika enheterna på en utbyggbar och modulariserad prototypplatta som syns uppe till höger på bilden. Den speglar ett uppstädat blockschema (nere till höger) för det som jag valt att kalla "Boat Monitor System Design". Slutlabbat med trassliga råttbon nu och ska jag kunna ta med mig plattan ner till båten senare i vår för att testa saker måste det hålla ihop någorlunda mekaniskt.


Båt från 1968 = enkla knappar och diskret display.

Ansatsen för steg ett är att med enkla och snyggt integrerade knappar på
instrumentbrädan välja in mätvärden från båt, motor och omgivning på den diskreta 2-radiga displayen. Kanske jag bygger en liten separat konsol i matchande träslag för detta. Förutsatt att jag kommer åt alla sensorsignalerna kommer man se position, tid, kurs, fart, lufttemp, motortemp, havstemp, tankvolym och bränsleförbrukning. Få se hur långt jag kommer.





Arduino först, sen vassare dator

Just nu använder jag den enklaste enskortsdatorn Arduino Uno för att testa sensorsignalerna, display och knappar. Den kommer säkert snart bytas upp till en Arduino Mega med större kapacitet. På sikt blir det en Raspberry Pi. Men plattan är som sagt modulärt uppbyggd så det ska bli hyfsat enkelt att anpassa till ny dator. Alla enkortsdatorerna finns billigt på Kjell & Co. Jag älskar Kjell & Co!! De olika interface-blocken byggs på och testas efter hand och i steg ett blir det knappar, display, GPS, temp-sensorer, flödessensor och nivågivare.



Skaka liv i gamla plottern med NMEA

Dessutom ska jag utmana mig själv och  programmera upp ett NMEA-0183 interface till min gamla
Garmin-plotter även om jag helst inte vill att den ska skräpa ner utseendet på förarmiljön, se bilden ovan. Få se vad jag gör med den på sikt. Sjökorten tänkte jag köra på iPad framöver om jag hittar ett bra mekaniskt och stänkskyddat (IP) sätt att fästa den på.

Nu ska vi ha roligt! :-)


No comments:

Post a Comment