Friday, February 22, 2019

En båtmässa för elbåtar...

...kom fortare än man trodde. Ladda upp för detta!


Event i Maj

Även om elbåtar, elutombordare och diverse hybridlösningar för framdrift av fritidsbåtar synts på "vanliga" båtmässor ett antal år redan så är det nu dags för ett renodlat möte för detta. Intresset stiger snabbt hos både leverantörer, återförsäljare och konsumenter. På Hamnen.se  kan man läsa om ett kommande event som ska inträffa i Stockholm i början på Maj. Gissa om man köper tågbiljett till huvudstan då! 

Havets Tesla

Den eldrivna svenska bärplansbåten Candela har kallats båtvärldens Tesla och videon här är ju faktiskt lite magisk.





Elbåtar 5-6 år efter elbilar

Marknaden tar sig för elbåtar och på skeptisism-optimism-skalan befinner dom sig väl idag ungefär där elbilarna var för 5-6 år sen. Kanske något mer. Jag provkörde en Nissan Leaf i Malmö 2012 och en Tesla i Köpenhamn året efter. Efteråt var jag entusiastisk och babblade om detta hemma, i fikarummet på jobbet och bland vänner och bekanta men inte många gick igång på mitt ivriga pladder. Mest höjda ögonbryn var det då. Idag är elbilar ett självklart inslag i trafiken. 

Vågvinnande teknik.

Idag är det också lite annat drag och publik medvetenhet runt elbilar kan man konstatera. Och ingen bilfabrikant överlever utan ett gediget elbilsprogram i produktportföljen. Jag känner mig övertygad om att elektrifierade båtar kommer vinna terräng ganska snabbt nu. Eller vinna vågor kanske man ska säga om vitsen tillåts. Trots detta tror jag hybridlösningar är ett viktigt mellansteg och jag hoppas verkligen detta kommer synas och lyftas fram på elbåtsmässan i Stockholm också. Kolla Greenlines superhäftiga NEO som mycket väl kunde ha Coronet-stuk i en modern tappning även om Greenline är en större båt. Och ganska seg i elversionen får man erkänna. Den kan fås med antingen el eller bensindrift så för den fartsugne gäller bensinversionen. Hybriddrift har dom presenterat tidigare i Greenline 33.


Greenline Neo                                                                Coronet 21DC









Vill ha en hybrid-Coronet

Själv är jag entusiastisk som tusan vilket jag nämt i tidigare inlägg. Min Coronet kommer aldrig bli helt eldriven men något inslag av elektrisk framdrivning ska in på sikt hoppas jag. En bränslesnål biodieselmotor med elektrisk hjälpmotor/generator (hybridlösning alltså) borde kunna piffa upp och modernisera den fina gamla båten framöver. Visst är det i mångas öron maffigt med V8-ljud när en 21:a glider genom hamninloppet (tycker jag också) men kanske Greta Thunbergs generation ser en coolare båt när denna skönhet passerar ljudlöst. 

Sverige tar täten

Sverige ligger långt framme inom eldrift, batterier, laddning, kontroll, övervakning m.m. för nöjesbåtar och inte minst Candelan (havets Tesla) är spektaktulär och extremt innovativ i sin teknik, prestanda och design. Bärplan på en Coronet. Nja! Dom får allt vara bra stora dom. :-)

Skeptiker blir optimister. Sakta men säkert.

Klimatfrågor, miljöaspekter och omsorg om planeten gör sitt till för att denna bransch kommer växa snabbt, var så säker. "Det är för dyrt", "Var ska man ladda", "Batterierna är för tunga", "Elen kommer från kolkraft" och en massa andra argument hör man snabbt från många båtförståsigpåare om man tar upp marin eldrift till diskussion. Man känner igen det från elbilsdiskussionerna för 7-8 år sen. Attityderna ändrar sig dock sakta med säkert, inte minst med draghjälp från elbilstillväxten.

"Boat Monitor" för elbåtar.
Mitt eget "Boat Monitor" koncept är också förberett för eldriftsanpassning. Det mesta ligger i koden och sensorerna. Det ska bli kul att börja pilla med detta framöver. Det blir självklart fler elektriska parametrar som kommer att övervakas. Som t.ex hur mycket det är kvar i tanken. Förlåt, batteriet.



No comments:

Post a Comment