Wednesday, February 27, 2019

Iväg till Kjell & Co...

...för att uppgradera båtdatorn. 



Mega ersätter Uno

Detta visste jag redan men inte att det skulle komma så snabbt. Arduino Uno har räckt bra för att testa sensorer, GPS m.m. var för sig men när jag nu börjar integrera de olika funktionerna så slås det snart i taket. En Arduino Mega för 499:- istället för den enkla billiga Arduino Uno lättar på trycket med mer minne och portar. Det mesta är annars kompatibelt, t.o.m. fästhålen, även om det nya datorkortet är lite längre. Får fint plats på prototypplattan dock. Sen blir det lite kopplings- och programmeringspillande för att få det upp och snurra igen.




Mer minne och portar

Så här ser prestandajämförelsen ut mellan Uno och Mega. Jag tror detta ska räcka för en fungerande prototyp för den relativt enkla systemansatsen i steg 1. Blir det mer krävande framöver (pekskärmar, nätverksanslutningar m.m.) så petar vi in en Raspberry Pi och då blir det ett större jobb att porta programvaran till ny hårdvara och nytt operativsystem. Men strukturen står kvar.

Enkel första plattform

Den första Boat Monitor prototypen för min Coronet ska visa position, fart, kurs, datum, tid, sjövattentemperatur, lufttemperatur, tankvolym och bränsleförbrukning. Inga problem att få datorn att klara av detta nu. Det svåra och otestade är annars flödesmätningen som kanske måste gå via en GARMIN-sensor (1500 spänn!) och NMEA-2000, det marina CAN-protokollet som jag isåfall måste få att funka i Mega-datorn. Trevlig liten utmaning! 




No comments:

Post a Comment