Wednesday, January 30, 2019

Eco-Driving med äldre motorbåt...

...är något jag funderar på. Går det att få en gammal, ganska tung motorbåt med en gammal omodern motor att på något sätt bli miljövänlig? Mindre ovänlig mot miljön kanske är ett bättre mindset i förbättrings- och moderniseringsarbetet av min gamla daycruiser. Och den bästa åtgärden är sjävklart att låta den ligga förtöjd. Men man vill ju åka båt så nästa grej blir kanske att köra korta sträckor och inte för ofta. 

Optimera soppa per sjömil

Mäta bränsleförbrukning under gång och samtidigt justera drev och trimplan för
minimal bränsleförbrukning per distansminut är också viktigt och det är där jag tänkte sätta in en stöt i min Coronet. Det finns färdiga lösningar, kolla t.ex. företaget Safe Port Marine. Men dyrt blir det. Ca 6000 spänn  för en installation.



Egen snållösning


Min egna lösning bestående av en flödesmätare, den lilla båtdatorn och min "Boat Monitor" display kan förhoppningsvis hjälpa mig och naturen att spara decilitrar och utsläpp. I nästa blogginlägg hoppas jag kunna visa upp lite färska idéer och teknikansatser från labbet. Jag behöver en givare och hittar bara Garmins NMEA2000-anslutna för nästan 1600 spänn! Eftersom jag inte tänkte göra sådana interface (NMEA) just nu får jag spana vidare på givare. Inget dyrt analoginstrument ska inköpas dock utan den lilla 2-radiga digitala ska räcka. Fram med leksakslådan!


Långtidsvision för eco-driving

Men först lite googling om eco-driving för motorbåtar. Första träffen blev "Pure Watercraft, ett Seattle-företag med vassa visioner och produkter runt helt eldrivna snabba båtar. Dom visar i sin video en fräck, retro-designad katamaranliknande träbåt med supercool förare framför lika cool ratt. Ekipaget sveper fram med ett svagt vinande i säkert 20-25 knop. Dom bygger själva sina båtar, motorer, propellrar, motorstyrningar och den IP-67-klassade batteripacken med väldigt hög kapacitet. Ca 6 kg/kWh eller 163 Wh/kg, vilket man vill. På bilsidan leder Tesla batteriracet med knappt 130 Wh/kg så det här gänget kan sin sak. Kolla videon. Be inspired! Ren eldrift på Coroneten får dock vänta in lite mer teknikutveckling på främst batterisidan.



No comments:

Post a Comment