Wednesday, January 23, 2019

Elektronik i egna båten...

...är det änsålänge inte speciellt gott om. Men vad kan man begära av en daycruiser från 1968 då höjden av navigationsteknik var radiopejlar, VHF-radio och Decca-navigatorer där positionen triangulerades fram via basstationer i land. Utrustning ombord hade få vanliga båtägare råd med. Och vi tittade på svartvit TV med två kanaler. Det var tider! Förutom gamla hederliga analoga instrument, knappar och indikatorer så är de flesta äldre båtar idag trots allt upphottade med fristående GPS-plottrar och panelmonterade instrument som ekolod m.m. Mina grejer har sett sina bästa dagar men funkar ännu men är inte vackert installerade. En första moderniseringsansats av budgetmodell tänkte jag redogöra för nedan och ett syfte med den är att den ska vara diskret men funktionell. Få se...




Motorns sensorer

Motorn, en Mercruiser V6, 220 hk + alfa-drev av årsmodell 2001 vill man självklart ha full koll på när det gäller temperatur, oljetryck, varvtal m.m. Det svåra med en så gammal motor är ju att få fram digitaliserade  sensorsignaler att lita på. Moderna motorer har s.k. ECU-er (Electronic Control Units) som levererar digitala interface enligt strikta regler och protokoll. I Coroneten får man fundera på hur en analog signal kan plockas ut för att sen digitaliseras och presenteras. Detta har jag inte löst ännu men googlar runt...


Diskret display


Nästa sak att fundera på i Coronet-digitaliseringen är hur man snyggt integrerar digital presentation i en äldre båts analoga själ. Jag vill inte ha stora blaffiga skärmar här och redan Garmins GPS-plotter + SILVA-ekolodsinstrumentet fördärvar ju en hel del av den klassiska helheten. Enkelt och diskret ska det vara och först på labb-bänken experimenterar jag med enkel 2-radig alfanumerisk display. Den kan nog hitta sin plats hoppas jag.



Text är effektivt!


Det jag hittills fått att snurra är just en sådan liten display som matas med digitala temperatursensorer och finessen med 2 x 16 rader är att det faktiskt räcker för att presentera det mesta. På första raden skriver man parametern och på den andra värdet. Typ "Motortemperatur : 79 grader", "Oljetryck: 3,5 Bar". Text är oftast effektivare än grafik för informationsöverföring!

Ecodriving! 

Förutom att jag tänkte presentera en radda med mätvärden för motor och båt så ska jag låta den lilla mätdatorn (Arduino) räkna ut hur mycket soppa båten drar per distansminut för olika inställningar av gas, drevtrim och trimplan. Ecodriving coming up! En motorbåt är väl inte det klimatsmartaste att äga och använda men jag ska göra mitt yttersta för att lindra mitt samvete och skydda vår planet. Separat bloggpost kommer om detta senare.

No comments:

Post a Comment