Thursday, January 31, 2019

En svensk ål...

...slingrar sig in på elbåtsmarknaden och gör väsen av sig på bl.a. Boot Düsseldorf nyligen. 

Elektrisk ål inspirerar

Jag läser på sajten Båtguide om de svenskproducerade elbåtarna Eelex 6500 och Eelex 8000 från företaget X Shore. "Eel" som i "ål", eller? Just det. Formen på båtarna ska ha inspirerats av sydamerikanska elektriska ålar.



40 knop och 100 nm. Men inte samtidigt.

Om man ska tro USP-n, eller "Unique Selling Points" på ren engelska, så ska båtarna prestera 40 knop och i långsammare takt kunna köra 100 nm på en laddning. Axet ska vara unikt också.  Snygga, modulära och med optimerat skrov lyfts dessutom fram på USP-n. Och hållbara! Jag förmodar att man menar miljömässigt och inte bara mekaniskt.

Lyxmärken och akademi i samarbete

Rolls Royce, Storebro och Chalmers är inblandade vilket borda borga för viss kvalitetsnivå kan man tycka för dessa racers som ligger runt 2 ton i deplacement och 6-8 m i längd. Skulle man fundera på en framtida nydesignad E-Coronet som jag berörde i tidigare inlägg är väl detta en rimlig språngbräda att börja skissa utifrån. X-Shore-båtarna borde vara state-of-the art för de båtar som är lite tyngre än den mindre utombordarmodell från "Pure Watercraft" jag skrev om tidigare.

Laddas på 2 tim 

Den elektriska ålen snabbladdas enligt uppgift på 2 timmar med hög likspänning på 360 V vilket förmodligen åstadkoms med snabbladdningsteknik a la Porsche eller Tesla. Det får vi ta reda på. Man vill ju också veta hur stort batteriet är i kWh och kg. Laddstolpar för detta vid bryggan lär dröja i Skanör. Men vi får väl lobba in framtiden hos hamnföreningen. Ålpriset vill man nog inte tänka på.


No comments:

Post a Comment