Monday, January 28, 2019

På Coronet Yacht Clubs hemsida...

...hamnade jag i en diskussionstråd om hur realistiskt det skulle kunna vara att förse en nydesignad Coronet med elektrisk framdrift. Inte jättetroligt att i dagsläget få till en sån lösning kan man spontant tycka men ideer som denna sätter ju igång tankarna på möjliga framtida koncept. 

Dagens batterier för tunga

Min egen vision för hållbart Coronet 21-åkande för framtiden är troligen en hybridlösning i någon form. Båten i sig tror jag nämligen har minst 50 år till att leva med tanke på skrov, hållfasthet, kvalitet, design och charm. Att slänga in en elmotor på 150 kW och en batteripack på 100 kWh  är för dyrt och tungt med dagens mått mätt. Det hade blivit en pråmliknande upplevelse skulle jag tro med ett batteri på drygt ett ton. 

Dyrt men möjligt med hybrid

Steyr Marine Hybrid
En hybrid med kanske tiondelen i elmotorprestanda (15kW) och batterikapacitet (10 kWh) + en biobränsle-förbränningsmotor på ett par hundra hästar hade varit fullt möjligt och riktigt fräckt dock. Färdiga lösningar finns hos t.ex. Steyr. Lösningar som kostar mer än 5 Coroneter.


Hemmaprojekterad hybrid

Electro-Mobile
Men jag tänkte tillåta mig att projektera nåt eget och har därför börjat prata lite med kreativa mindre firmor, t.ex Electro-Mobile.

Jag känner på mig att motorbåtar för normalbemedlade kommer ta dessa steg i kölvattnet av bilarna. Med en framtida H-Coronet (hybrid) som senare, kanske 2035 eller så kan bli en E-Coronet, tänker jag mig att mina barn och barnbarn tar över och kör denna klassiska daycruiser hållbart. Ut och in i hamnar glider man tyst med elmotorn och längre sträckor körs på biobränsle. Med elmotorn som booster. Elmotorn vänds till generator och laddar batterierna under biobränsledrift. Förhoppningsvis finns det bra laddstolpar i hamnarna framöver också för snabbladdning via kabel.

Konvertering? Eco-driving.

Själv får jag köra med min Mercruiser V6:a på fossil bensin åtminstone ett tag till. Konvertering av motorn till etanol eller gas hade kanske funkat om den hade haft elektronisk insprutning och inte varit en förgasarvariant.  Min hållbarhetspolicy just nu blir nog att köra måttligt och bränslesnålt med koll på trim för båt och drev. Har börjat pilla med en prototypelektronik för detta. Mer info kommer.

No comments:

Post a Comment