Thursday, February 6, 2020

Köra motorbåt från armen?


Går det? Ja, ett nördmål jag har är att köra motorbåt från min Apple Watch! Och det är faktiskt inte alls omöjligt! Om det sen är användbart är en helt annan fråga. Det är i alla fall ett use-case som driver teknikutveckling och som kan vidareutvecklas till andra avancerade IoT-grejer till havs.

Igår på Ericsson-garaget kom jag och Daniel fram till att hans plattform (LOLIN ESP-32) med mjukvara fungerade bra för att leverera motordata till min nyinköpta navigator (Garmin Echomap 62CV) via NMEA2000-nätverket. Min plattform är till stor del en spegling av Daniels med tillägget av en Arduino-Mega som jag ska programmera för att monitorera och styra data från-till båtens sensorer och aktuatorer.


Varvtal, temperatur, oljetryck, bränsleförbrukning, pitch, roll m.m. och på sikt även styrning, pådrag, trimplan, drevtrim m.m. ska skötas.  Arduinon ska sen kommunicera dessa data till ESP-n och vidare via NMEA-nätverket och trådlöst (3G-4G, Wifi, Bluetooth) till andra styrande och övervakande apparater som mobiler, laptops och kanske då tom klockan på armen. 



Daniels plattform klarar redan hela den trådlösa biten med både styrning och övervakning på distans. Jag har någon hårdvaruglitch kvar som ska lösas i egna garaget i helgen för att få till NMEA-interfacet. Fram med oscilloskop och lödkolv bara.



Båtdatorn i sin helhet ska under våren ta form och sen får det bli mer test under "fältmässiga" förhållanden. Eller "sjömässiga" kanske man ska säga. Grejerna måste tåla stänk och skakningar från motorbåten så en hel del mekaniskt jobb och "ruggning" återstår. Trevligt jobb i garaget.




No comments:

Post a Comment