Monday, February 17, 2020

Arduino rules!

Detta måste vara det snabbaste Arduino-testet jag nånsin genomfört. Jag, ljuger inte, det tog mindre än fem minuter från start till genomfört lyckat test. Jag bestämde mig idag för att initialt testa den från i höstas införskaffade billiga (250 SEK inkl frakt) kinesiska bränsleflödesmätaren. Den skaffade jag efter att kollat priset på Garmins dito med NMEA-anslutning för ca 1800 kr. Den kostade 2500 sist jag kollade så uppenbarligen ökar konkurrensen.

Tre trådar (0V, 5V, signal) ansluts till en Arduino Uno. In med USBn mellan Uno och Mac-en, ladda ner färdig demomjukvara från YouTube, kompilera, kör. Pang! När jag blåser i flödesmätaren hör jag skovelhjulet rassla och på Mac-ens monitor kommer siffror med flöden.

Arduino + ekosystem rules!


Nu återstår integration mot Arduino Mega på stora labbplattan och sen interface via ESP-32an till NMEA och internet. Och så ska jag testa och kalibrera flödesmätaren med riktigt bränsle till utombordaren på landbacken. När det blir varmare.

No comments:

Post a Comment